Bescherm je motor tegen de pekel

Ieder jaar wordt er in Nederland pekel of strooizout gestrooid bij glad weer. Doordat pekel een lager vriespunt heeft dan water zal dit minder snel bevriezen, zodat minder gladheid optreedt. Na het zoutstrooien moet er voldoende verkeer zijn om een goede menging te krijgen.

Het is ditzelfde verkeer dat ook de nadelige gevolgen van pekel ervaart. Auto´s hebben hier minder last van dan motoren. De reden hiervoor is dat auto´s vanuit de fabriek worden behandeld met tectyl. Waarom worden motoren dan niet behandeld met tectyl, horen wij je denken.

Dit komt grotendeels door het feit dat een motorblok onderdeel is van het design van de motor. Als je hier bruine tectyl op zet, ziet dat er niet mooi uit. De onderkant van een auto zie je niet. Verder gaat men er van uit dat motorrijders niet rijden bij gladheid en dus bij pekel. Dit klopt grotendeels, maar men vergeet dat het enige tijd duurt voordat pekel echt weg is. Iedereen heeft na de sneeuwval wel de wit uitgeslagen weg gezien. Dit is pekel dat opgedroogd is tot een soort poedervorm. Dit komt dus ook na de pekeldagen nog ruimschoots in aanraking met de motor.

Tectyl of powershieldspray

Er zijn twee dingen die je kunt doen. De motor net als een auto tectyleren. De motor is dan maximaal beschermd tegen pekel en roest en als je een motor met volledige kuip hebt, zie je er bijna niets van.

Het tweede is de motor in de motorbeschermer zetten. Deze zogenaamde powershieldspray zit tussen tectyl en kruipolie in. Het is sterk genoeg om bij nat weer te blijven zitten, zoals tectyl. Maar is ook erg makkelijk te verwijderen als de winter weer voorbij is.

Powershield is overigens het hele jaar te gebruiken en bij uitstek voor motoren die vaak buiten staan. Heb je geen zin om je motor zelf te behandelen, dan kunnen wij dit voor je doen. Als je de motor schoon aanlevert kost dit € 49,95 voor tectyleren en € 29,95 voor de powershieldbehandeling.