i.v.m. het Coronavirus hebben wij geen koopavond

Motoronderhoud

Laat je motor controleren en repareren bij RB Motoren

Bij onze motorzaak in De Bilt hebben wij een ruime werkplaats waar wij het hele jaar door sleutelen aan motoren. Hier voeren wij controles, onderhoud en reparaties uit, zodat jouw motor (en jij ook) in topconditie blijft.

Naast exclusief dealer van Yamaha motoren in de regio Utrecht, zijn wij gespecialiseerd in het onderhouden of verkopen van jouw KTM, BMW, Honda, Kawasaki en Suzuki. Voor al deze merken ben je bij ons team aan het juiste adres.

Twijfel je of jouw motor toe is aan onderhoud of reparatie? Rijd gewoon even langs. Zodat wij kunnen beoordelen of je nog veilig de weg op kan. Goed onderhoud is essentieel voor een langere levensduur van je motor.

Motoronderhoud
Motoronderhoud

Onderhoudsbeurten

Bij RB motoren hanteren wij drie soorten beurten.

KLEINE BEURT: Dit is de meest voorkomende beurt. We vervangen de olie en het filter. We kijken de motor na op zaken als remblokken en schijven, kettingspanning, balhoofdlager en banden. We smeren de motor waar nodig en de monteur rijdt een rondje om te controleren of alles naar behoren werkt.

JAARBEURT: Deze beurt is verstandig om te kiezen als de motor wat langer heeft stilgestaan. Ook als je de motor net hebt gekocht en niets van de onderhoudsgeschiedenis weet, is deze beurt van belang. Het is eigenlijk hetzelfde als een kleine beurt, maar dan met vervanging van de remvloeistof.

GROTE BEURT: Dit is de belangrijkste beurt voor je motor. Bij iedere motor moet de klepspeling* gecontroleerd worden en eventueel gesteld. We vervangen de bougies, het luchtfilter en vloeistoffen als koel-, rem- en cardanvloeistof. Bovendien wordt de olie en het oliefilter vervangen.

Uiteraard doen we een algehele check. Hierbij let de monteur extra op slijtageonderdelen, zoals wiellagers en het balhoofdlager. De hoofdstekkers van de draadboom worden losgetrokken en ingespoten om storingen te voorkomen. Als laatste gaat de monteur proefrijden. Ons streven is om de motor weer als nieuw te laten rijden.

* Klepspeling: een groot misverstand is dat je kunt horen of de kleppen goed staan. Je hoort kleppen alleen tikken als ze te wijd staan. Staat een klep te strak, dan hoor je helemaal niets. Terwijl de gevolgen veel erger kunnen zijn.

Bij een te strakke klepspeling kunnen de kleppen verbranden, omdat deze te lang open blijven staan en de hete lucht langs de kleppen lekt.