Yamaha presenteert op de Intermot in Keulen de gloednieuwe YZF-R125. De motor werd opnieuw ontworpen met het oog op meer koppel en een bredere, soepelere vermogensafgifte en tegelijk een lager brandstofverbruik!

Een van de sterkste staaltjes technologie is het Variable Valve Actuation systeem (VVA), dat zorgt voor een optimale kleppositie bij verschillende motortoerentallen. Op die manier ervaar je een krachtiger koppel en een betere acceleratie, vanuit een laag tot middelhoog toerental evenals hogere prestaties bij hogere motortoerentallen.

Hogere verbrandingsefficiëntie

Naast het prestatieverhogende Variable Valve Actuation systeem kreeg de nieuwe motor een geheel nieuwe vierkleps cilinderkop met grotere en kortere in- en uitlaatkleppen. De verbrandingskamer werd door de technici van Yamaha verkleind, met als resultaat een veel hogere brandstofefficiëntie waardoor een betere spreiding van het nuttig vermogen van de nieuwe YZF-R125 mogelijk werd en tevens de brandstofefficiëntie kon worden verbeterd. Deze ontwikkelingen dragen tevens bij aan het opwindende uitlaatgeluid.

Nieuw Deltabox frame met geoptimaliseerde geometrie

Alle modellen uit de R-serie staan bekend om hun lichtvoetige wendbaarheid op de weg en het circuit, en het 2019 YZF-R125 chassis heeft een reeks belangrijke wijzigingen ondergaan om de status van dit model als de absolute 125 Supersport te onderstrepen.

De geometrie van het chassis, zowel voor als achter, is geoptimaliseerd voor soepelere rijeigenschappen en verbeterde wendbaarheid. Dat levert een opwindender rijgedrag op, en samen met de hoogwaardige Ø 41 mm upside-down voorvork biedt dit nieuwe chassis meer comfort, zelfs op hoge snelheden.

Slank en agressief kuipontwerp, geïnspireerd door de YZF-R1

Het uiterlijk en het karakter van de nieuwe YZF-R125 zijn gevormd door hetzelfde dynamische DNA van de R-serie dat de YZF-R1 tot een van de meest gerespecteerde motorfietsen op de weg en op het circuit maakt.

De twee nieuwe twee LED-koplampen en een kuip van het type YZR-M1 onderstrepen dat deze motorfiets integraal onderdeel uitmaakt van de iconische R-serie. En de premium afwerking komt duidelijk naar voren in de hoogwaardige onderdelen zoals de kroonplaat en het gelakte voorspatbord. Zelfs de achterzijde is onderworpen aan de volledige YZF-R1 metamorfose; het volledig vernieuwde achterdeel is voorzien van uit de racewereld afkomstige luchtkanalen en een achterlicht met 12 LED’s.

Hoofdkenmerken op een rijtje:

• Nieuwe 125cc motor met Variable Valve Actuation systeem (VVA)
• Verbeterde verbrandingsefficiëntie voor soepelere vermogensafgifte
• Nieuw Deltabox frame met uitmuntende stijfheid
• Nieuwe aluminium swingarm voor wendbaarheid en stabiliteit
• Lichtere en nauwkeurigere Assist & Slipper koppeling,
• Slank, nieuw R-serie frame, ‘twin-eye’ LED-koplampen
• Nieuw ontworpen brandstoftank met 11 liter inhoud
• Geheel nieuwe op de YZR-M1 MotoGP motorfiets geïnspireerde cockpit
• Geavanceerd, goed afleesbaar LCD-instrumentenpaneel
• Verbeterde ergonomie voor betere zitpositie
• Bredere achterband voor scherpere besturing en optimale wegligging
• Verfijnd en verbeterd remgevoel
• Ultieme 125 R-serie Supersport

De nieuwe YZF-R125 zal begin 2019 bij ons in de showroom staan… We kunnen niet wachten!