Yamaha Motor bevestigt aanhoudende leveringsproblemen

Social Share

Nadat Yamaha Motor Europe CEO Eric de Seynes al in april zijn excuses aanbood voor de langere leveringstijden van Yamaha producten, herhaalt zijn Canadese collega Peter Smallman-Tew dat nu, een half jaar later, nog eens duidelijk. Net als De Seynes heeft Smallman-Tew een videoboodschap opgenomen, waarin hij zijn excuses aanbiedt voor de wachttijd voor de producten die zijn organisatie verkoopt. Daarbij gaat het niet alleen over motorfietsen, maar ook over quads, ATV’s, buitenboordmotoren en andere producten. Yamaha heeft, net als alle andere producenten in de automotive-sector, last van een opeenstapeling van factoren die de productie en vervoer van producten bemoeilijkt, als indirect gevolg van de corona-pandemie. 

Opvallend in het videobericht is dat de Canadese CEO specifiek aangeeft dat de Yamaha-dealers geen invloed hebben op levertijden en de aantallen geleverde producten. Smallman-Tew maakt dan ook niet alleen zijn welgemeende excuses aan haar klanten, maar ook aan de eigen dealers, die blijkbaar door consumenten onder druk worden gezet. Hij geeft verder aan dat er nog de nodige uitdagingen liggen voor begin 2022, maar hij is ‘voorzichtig optmistisch’ dat de productie dan langzaam weer op niveau gaat komen. 

Hopelijk krijgt de Noord-Amerikaanse Yamaha-topman gelijk, want tegelijkertijd zijn er berichten dat (bijvoorbeeld) Bosch haar productiefaciliteiten voor ABS-units in Azië mogelijk weer moet sluiten door lockdowns. Overigens gelden de door Yamaha genoemde problemen volledig identiek voor alle motormerken, maar kiest het Japanse merk er als enige voor om daar in het openbaar melding van te maken. Daarbij is het persoonlijk aanbieden van excuses een bekend fenomeen in de Japanse traditie. 

Via nieuwsmotor.nl