Nieuw TRACER 9 GT+ Sport Touring-model van Yamaha

Social Share

De nieuwe TRACER 9 GT+ is voorzien van volledig geïntegreerde geavanceerde elektronica, waaronder een radarsensor, Adaptive Cruise Control, een radargestuurd Unified Brake Systeem, elektronische ophanging en intelligente rijstanden, evenals een connected TFT-scherm en volledig geïntegreerde Garmin-navigatie, en is klaar om een nieuw tijdperk van controle in te luiden dat de Sport Touring-ervaring naar een hoger niveau tilt.

Uniek Unified Brake Systeem voor dit 2023 model van de Yamaha TRACER 9 GT

De Yamaha TRACER 9 GT+ 2023 uitgekozen om te debuteren met een reeks innovatieve nieuwe toptechnologieën – waaronder ’s werelds eerste radargestuurde Unified Brake Systeem (UBS).

Het radargestuurde Unified Brake Systeem bestaat uit drie hoofdelementen die alleen werken wanneer de BC (Brake Control) is ingeschakeld. Ten eerste grijpt de remhulp in wanneer het systeem detecteert dat een aanrijding dreigt. Ten tweede past de remassistentie voor/achter de remkrachten op beide wielen aan voor een stabiele vertraging. En ten derde past de bochtenremcontrole automatisch de remkracht aan om te voorkomen dat de banden slippen wanneer de motorfiets overhelt.

Het radargestuurde Unified Brake Systeem analyseert voortdurend de volgafstandgegevens van de radarsensor. Als het systeem berekent dat de remkracht van de bestuurder onvoldoende is om een aanrijding met de voorligger te voorkomen, verhoogt het de remdruk op de voor- en achterwielen om de TRACER 9 GT+ af te remmen.

Het eerder beschreven ACC-systeem zal de TRACER 9 GT+ ook automatisch afremmen wanneer een vooraf ingestelde volgafstand wordt bereikt, maar zodra de bestuurder remt, wordt de ACC uitgeschakeld – en op dat moment grijpt het radargestuurde Unified Brake Systeem in als het vaststelt dat de remkracht van de bestuurder onvoldoende is om een aanrijding te voorkomen.

Het tweede element is het voor/achter ondersteunde Unified Brake Systeem dat de remkrachtverdeling voor/achter aanpast. Wanneer alleen de voorrem door de rijder wordt gebruikt, oefent de hydraulische eenheid automatisch remkracht uit op het achterwiel, waarbij de mate van ingrijpen wordt berekend aan de hand van IMU-gegevens over veranderingen in versnelling en hellingshoek. Wanneer alleen de achterrem wordt gebruikt, zal het systeem soms – maar niet altijd – via de hydraulische eenheid extra remkracht uitoefenen op het voorwiel, afhankelijk van de input van het rempedaal en IMU-gegevens over de stand van de motorfiets.

Het derde element is de remcontrole in de bochten. Dit is in feite een ‘bochtenremsysteem’ dat rekening houdt met de motorgegevens van de IMU en onmiddellijk de remkrachten van de rijder aanpast om te voorkomen dat de banden slippen.

Het radargestuurde Unified Brake Systeem is gekoppeld aan de elektronische ophanging en ondersteunt en regelt niet alleen de remkracht voor en achter, maar past ook de demping van de voor- en achterwielophanging aan om het chassis stabiel te houden. ABS werkt altijd, of de BC nu is in- of uitgeschakeld.

Bekijk hier de foto’s van de Tracer 9 GT+ 2023

Technische kenmerken

Nieuwe en bijgewerkte functies

  • Nieuwe Adaptive Cruise Control (ACC)
  • Nieuw radargestuurd voor/achter ondersteund Unified Brake Systeem (UBS)
  • Nieuwe radarsensor
  • Nieuw 7-inch TFT-kleurenscherm
  • Nieuwe smartphone-connectiviteit
  • Nieuwe Garmin-navigatie op volledig scherm
  • Verfijnde en geïntegreerde elektronisch gestuurde KYB-vering
  • Nieuwe Communication Control Unit
  • Nieuwe geïntegreerde rijmodi
  • Nieuwe ergonomische stuurschakelclusters
  • Nieuwe USB A-aansluiting
  • Vernieuwd in hoogte verstelbaar berijderszadel en nieuw materiaal voor de zadelbekleding
  • Nieuwe helder getinte remvloeistofreservoirs voor/achter
  • Speciale kleurstellingen en afwerking
  • Verfijnde zijkofferbevestigingen met dempsysteem
  • Nieuwe 3e generatie quickshifter voor naadloze acceleratie
  • Remschijf achter met grotere diameter
  • Herziene remklauw achter, hoofdremcilinder achter en rempedaal achter.

Verdere kenmerken

  • EU5 890 cc CP3-motor met een sterk, lineair koppel
  • Ride-by-wire gashendel met APSG en YCC-T
  • 6-assige IMU en hellingshoekgevoelige rijhulpmiddelen
  • Lichtgewicht aluminium CF-gegoten frame
  • Volledige LED-verlichting en bochtverlichting
  • Groot, in 10 standen verstelbaar windscherm
  • Handvatverwarming
  • Harde zijkoffers
  • Draagvermogen voor 3 koffers
  • Middenstandaard
  • Topkoffers van 34 liter en 45 liter als originele accessoire beschikbaar