De nieuwe Ténéré 700 & Ténéré 700 Rally

Social Share

Yamaha’s iconische Ténéré behoeft geen introductie. De motorfiets die in de jaren 90 het slopende Paris Dakar domineerde, zal altijd een van de vele legendarische motorfietsen blijven uit de geschiedenis van Yamaha. In 2025, komt er een nieuwe generatie Ténéré 700 die voortborduurt op de erfenis van de Ténéré. Het blijft een opwindende machine, geïnspireerd door Yamaha’s rallysuccessen, maar is nu nog toegankelijker voor een breder scala aan motorrijders. Naast de nieuwe standaard Ténéré 700 komt er nu ook een variant met een lagere zithoogte en kortere veerweg. Hiermee creëren we een aantrekkelijke motorfiets voor rijders die een minder hoge zitpositie wensen. De nieuwe Ténéré 700 Rally is daarentegen weer een extra hoge offroad met nog hogere specificaties voor de meer veeleisende offroad-liefhebber.

De nieuwe ténéré 700 & ténéré 700 rally

Adventure-Design

Het silhouet van de Ténéré 700 is iconisch geworden. Hoog aan de voorkant en van daaruit taps toelopend naar een compacte achterkant. Het is gebaseerd op de lessen die zijn opgedaan in tientallen jaren rallyrijden, waarbij functionaliteit, ergonomie en prestaties harmonieus zijn gecombineerd om onder alle omstandigheden de meest fascinerende rit te leveren. De voorkant biedt de berijder door het ontwerp zowel uitstekend zicht als goede bescherming, niet in de laatste plaats dankzij het grote windscherm uit één stuk. Het minimalistische midden- en achtergedeelte draagt bij aan een zithouding die de rijder veel ruimte geeft om het lichaam goed te positioneren, waarbij veel aandacht is geschonken aan rijders die staand hun lichaamsgewicht willen verdelen tijdens offroadrijden.

Nieuwe ophangingssystemen

De omgekeerde voorvork van de Ténéré 700 is nu volledig instelbaar, terwijl de achtervering is voorzien van een rally-geïnspireerde schokdemper met een herziene progressieve overbrenging voor een soepele rit op elke ondergrond. De Ténéré 700 Rally is ontworpen voor extreem terrein en bouwt voort op de avontuurlijke Ténéré 700. Hij biedt high-end KYB-voorvorken met een extra slag van 20 mm voor een veerweg van 230 mm voor en een bodemvrijheid van 255 mm.

De nieuwe ténéré 700 & ténéré 700 rally
De nieuwe ténéré 700 & ténéré 700 rally

Schakelbare ABS en TCS met één druk op de knop

Om de rijder van de Ténéré 700 ultieme controle te geven in een off-road omgeving, kunnen de tractiecontrole en het ABS-systeem worden uitgeschakeld, zodat je op losse oppervlakken de controle in eigen hand hebt. Het TCS heeft twee standen, aan en uit, en kan worden uitgeschakeld via het menu op het TFT-dashboard, terwijl een grote knop aan de zijkant van het dashboard kan worden gebruikt om de ABS-instellingen te regelen. Voor ABS is modus 1 de standaardinstelling die het antiblokkeersysteem op beide wielen activeert, in overeenstemming met de wettelijke vereisten voor de openbare weg, terwijl modus 2 ABS alleen op de achterwielen deactiveert. Modus 2 is vooral handig op lichte grindpaden, waar rijders bochten beter kunnen nemen door het achterwiel te laten spinnen, maar de zekerheid van ABS houden aan de voorkant. Modus 3 schakelt de ABS-interventie uit en geeft de rijder de volledige controle over het remmen, zodat ervaren rijders maximale controle hebben op losse ondergronden. Deze modi kunnen worden geselecteerd via het menu op het TFT-dashboard. Bovendien kun je voor een snellere en handigere bediening het antiblokkeersysteem en TCS uitschakelen door de speciale ABS-knop lang in te drukken.

2025 Ténéré 700

  • Nieuw kuipwerk en koplamp in opvallend Yamaha Adventure-design
  • Voor en achter hoogwaardige, volledig instelbare wielophanging
  • Nieuw 6,3″ TFT-kleurenscherm met smartphoneverbinding
  • YCC-T elektronische gashendel met twee rijstanden
  • Schakelbare ABS en TCS via een speciale knop
  • Nieuwste versie van het 690 cc, vloeistofgekoelde, DOHC, EU5+ CP2-tweecilindermotorblok met vier kleppen
  • Nieuw schakelmateriaal en richtingaanwijzers
  • Nieuw rally-stijl zadel uit één stuk
  • Lage variant verkrijgbaar met 15 mm lagere zithoogte
  • Nieuw koppelingsdeksel om aanraking met het been te verminderen
  • Grotere voetsteunen
  • Handkappen in dezelfde kleur als het kuipwerk
  • Vernieuwde zijstandaardschakelaar
2025_yam_xtz700_eu_dpbmc
2025_yam_xtz700spr_eu_syb

2025 Ténéré 700 Rally

  • Hogere KYB voor- en achterwielophanging
  • Historisch geïnspireerde kleurstelling als eerbetoon aan klassieke Ténéré-modellen
  • Hoog voorspatbord in off-road stijl
  • Zware carterplaat van 4 mm dik aluminium
  • Lichtgewicht titanium voetsteunen
  • Extra Raid TFT Thema
  • Speciaal rallyzadel